Pengembaraan Hidup


Bukan Usaha Kita Sia-sia Tapi Kejayaan Lewat Tiba.. Wahai Manusia Bertahanlah

CIKGU ADILA

My photo
InsyaAllah perjalanan hidup masih lagi panjang dan pelbagai rintangan masih perlu diteruskan..ayuh semua mulakan hari dengan senyuman dan sebarkan aura positif kepada semua..

Saturday, February 27, 2010

pengisian maulidurasul

semalam bersamaan dengan 26 February merupakan cuti umum bagi sambutan hari maulidurasul atau hari keputeraan junjungan besar Nabi Muhammad..
cuti...jadi apa pengisian kita atau cuti ini dihabiskan dengan begitu sahaja..shaya tidak menujukan soalan ini kepada orang lain tapi kepada diri shaya sendiri..sedar atau tidak hari itu berlalu begitu sahaja tanpa sebarang perubahan seperti hari-hari sebelumnya..
namun begitu, malam semalam sempat juga shaya dan beberapa orang rumah mengadakan sesi usrah mini @ lebih tepat sesi refleksi diri..
apa yang shaya dapati bahawa shaya masih bertuah kerana dipertemukan dengan orang2 rumah sekalian kerana bersama-sama dengan kalian shaya dapat mengenal diri, mengembangkan potensi dan mendekatkan diri dengan Sang Pencipta..terima kasih kerana menyediakan suasana yang begitu kondusif..
dalam sesi refleksi ini, seorang teman berkata
" untuk mendapatkan yang terbaik, kita seharusnya menjadi baik terlebih dahulu..bukan mengaggap orang lain baik tetapi cuba mencari yang terbaik..nescaya takdir kamu juga adalah yang baik-baik"

shaya berfikir hampir sepanjang malam (nasib baik xmasuk mimpi)..sehinggakan aku berasa sangat bertuah kerana tuhan masih menjaga hati dan fikiran shaya..InysaAllah shaya akan berusaha menjadi yang terbaik..selari dengan azam shaya bagi tahun 2010 iaitu : lebih banyak memberi dari menerima
pandang sesuatu dengan positif

seorang lagi teman pula bercerita tentang ujian-ujian yang ditimpanya sepanjang kesengsaraannya selama ini..bertapa besarnya nikmat tuhan sehingga kita tidak mampu untuk melihatnya..sesungguhnya tujuan kita dihantar kedunia ini bukan untuk bersenang lenang tetapi untuk diuji sejauh mani iman kita setelah kita mengucap kalimah "tiada tuhan selain Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah"...

pagi ini perasaan shaya diuji lagi..shaya kuatkan hati dan berkata "masa depan milik tuhan..berserahlah kepada takdir tuhan..tidak perlu berkeluh kesah"...wahai jiwa bangkitlah..ini bukan waktunya....

Thursday, February 25, 2010

koleksi bahan bantu mengajar (BBM)












excrete and defecate 4A

Date : 25TH February 2010
Time : 08.40 a.m – 9.40 a.m ( 1 hour )
Class : 4 Anggerik
Number of pupils :
Subject : Science
Theme : Investigating Living Things
Learning Area : Living Things Undergo Life Processes
Learning Objective : Pupils should learn to:
(i) analyze life processes in humans
Learning Outcomes : By the end of the lesson, pupils will be able to:
(i) state that humans excrete and defecate
(ii) state the products of human excretion and defecation
Prior Knowledge : Pupils had experience the defecation and excretion
Science Process Skills : Communicating and predicting
Critical Thinking Skills : Grouping and classifying
Creative Thinking Skills : Relating and predicting
Scientific Attitudes & Value : Being confident, cooperative, dare to volunteer and independent
Teaching & Learning
Resources : Diagram, flashcards, cards, worksheets



Orientation
(5 minutes)
Physical activities

teacher
1. Teacher enters the class and asks the students to walk, jumps and having physical activities
2. Teacher asks them the idea sweating

students
1. Students having the physical activities
2. Students respond to the teacher question.
Answer :
Human are sweating

SPS:
Communicating, predicting

SAV:
Independent


Elicitation of Ideas
(20 minutes)
Posing the question and teaching using diagram
teacher
1. Teacher asks the student to the excretory organs’ and defecation
2. Teacher asks the students volunteer to paste the answer on the blackboard.
3. Teacher asks the students the product of excretion and defecation
4. Teacher asks the students volunteer to paste the answer on the blackboard.

students
1. The students respond to the teacher question
Answer :
Lungs
Kidneys
Skins
Large intestine

2. Pupils paste the answer
3.Pupils answer the question
Answer:
- Faeces
- Water vapour
- Carbon dioxide
- Sweat
- Urine

4. Pupils paste the answer

TLR:
Diagram, flashcards

SPS:
Communicating, predicting

TS:
Relating


Restructuring of ideas
(15 minutes)
Group activity:

Write the correct answer
teacher
1. Teacher distributes picture
2. Teacher asks the students to write the correct answer

students
1. The students discuss among the group members and finish the task.
2. The students present their answer by giving explanation.


TLR:
Diagrams

TS:
Relating, grouping and classifying

SPS :
Communicating

SAV:
Having critical and analytical thinking, daring to try, being confident, cooperative and independent.


Application of
Ideas
(15 minutes)

Activity using worksheets
teacher
1. Teacher distributes the worksheets and asks the students to finish the task.
2. Teacher discusses the answer with the students.

students
1. Students answer the worksheets question.
2. Students discuss the answer with the teacher.
TLR:
Worksheets

SPS:
Communicating, predicting

SAV:
daring to try, being confident, cooperative and independent

TS:
Relating


Reflection
(5 minutes)
Summary and reflection
teacher
1. Teacher asks the students the reflection for today’s lesson.
students
1. Students do the reflection.

SPS:
Communicating


contoh rajah berkenaan

refleksi :
pembelajaran ini berjalan lancar..untuk pengetahuan murid merupakan dari kelas terakhir bagi darjah 4..oleh itu pembelajaran dalam medium dwibahasa atau lebih tepat 80% adalah bahasa melayu kerana pada minggu lepas seorang anak didikku ini telah membuatkan shaya tersentuh. ayatnya berbunyi...
murid : kalau teacher cakap dan tulis dalam bahasa melayu mesti saya faham

selepas pulang dan membuat perbincangan dengan orang rumah, shaya mendapat jalan keluar dan terbukti bilangan murid yang dapat menjawab betul semua dalam lembaran kerja meningkat...alhamdulillah..shaya amat bersyukur....

shaya berharap murid-murid dapat menjawab dengan betul dan menggunakan ilmu yang ada sebaiknya..kerana dalam sinar mata mereka shaya percaya masih ada harapan yang menggunung...sekiranya hari ini anda adalah seorang yg papa esok belum tentu hidangan anda seteguk air kosong....

Tuesday, February 23, 2010

english language 2D







"my family"


Daily Lesson Plan

Class : Year 2 Dahlia
Number of pupils :
Date : 23rd of February 2010
Time : 08.40 a.m – 09.40 a.m ( 1 hour )
Level : High achiever
Theme : World of Self, family and friends
Topic : Family
Unit : Liza’s family
Main skills : Listening and speaking
Integrated skills : Reading and writing
Sub- skills : 1.4.5 Listen to and follow longer sentence
2.3.4 Give longer replies when answering questions
Learning Outcomes : By the end of the lesson, pupils should be able to:
1. Follow four out of six longer sentences
2. Give four out of six longer replies when answering questions
3. - Group C should be able to name the family members
- Group B should be able to match the picture with the name of family members
- Group A should be able to reply when answering the
questions
Previous knowledge : Pupils already learn familier with the family members
Sentence pattern : “Who is this ?”
“This is my father ”
“What is your father’s name?”
“His name is Ali”
T&L Resources : Family tree, flashcards, jigsaw puzzles and worksheets
Noble values (NV) : Cooperation in doing task and politeness

Stage/ Time Content Teacher’s activity Pupils’ activity Remarks


Set Induction
pre- listening
( 4-5 minutes)
Family tree
• Teacher enters the classroom and shows the family tree and asks the students:“What tree is this?”
• Pupils guess the answer “Family tree”
T & L Resources:
Family tree


Presentation
(13-15 minutes)
Generates students’ ideas based on a family tree
• Teacher shows the picture
• Teacher posts the questions and instructions based on the picture shown
• Instruction :
“Who is this ?”
“What is your father’s name?”
• Pupils respond to the teacher’s question or instruction
• Answer :
“This is my father ”
“His name is Ali”
T & L Resources:
Flashcards

Practice
( 13-15 minutes)
Dialogue and role play
• Teacher pastes the dialogue on the blackboard and ask the pupils to together
• Teacher call pupils in a group to have a role play
• Pupils respond to classroom activities
T & L Resources:
Flashcards

Production
(13-15 minutes)
Jigsaw puzzle : Match the picture with the correct words.
• Teacher asks the pupils finish the jigsaw puzzle and paste on family tree
• Students finish the task in group
T & L Resources :
Jigsaw puzzle

Closure
( 8-10 minutes)
Worksheet
• Teacher asks the students to finish the worksheet given
• Students finish the worksheet
T & L Resources :
Worksheet



refleksi :
kelas ini membuatkan shaya begitu teruja kerana semua murid-murid nye memberikan tumpuan dan perhatian yang jitu...sehinggakan shaya tidak perlu mengeluarkan kata-kata yang banyak..shaya tunjuk je terus baca..memang ideal classroom..mesti mdm leysee tersenyum gumbira...skrg shaya pun bleh menarik lafas lega....

Sunday, February 21, 2010

2 months and 2 weeks to go...


pismp sn pj pi 1

esok = 22 feb 2010...start skolah blk ps cuti raya cina..shaya dah mula menghitung hari bila lah praktikum nak abih..xketerlaluan kalau shaya katakan bahawa semua student sem 7 IPG yg menjalani praktikum turut mengalami rasa yang sama...

shaya mula rindukan itik depan library, kolam yang xada ikan depan makmal, makmal sians yg xde kebuk wasap, kelas di blok A309 yg xde LCD n makan kt cafe rm 3.50....yg paling shaya rindu adalah nk sembang ngan kwan2 yg len..bosan dah ni..

xsaba nk tggu abih bulan 4 n nak dengar hgpa sume berceloteh..ye la tahun ni je nak dengar pun tahun depan belum tentu lagi...

Friday, February 19, 2010

say gudbye to my hometown...


my family


my family jugk

pejam celik, pejam celik cuti raya cina dah nk habis..tomorrow i will off to penang bersama NAL 1998 kesayanganku @ nm mnjanya ABG NAL..
punya lah nikmat cuti xterasa smpai sume keje pun xbuat..RM entah kemana, ABM entah kemana, action reseasch lg xtau pala ekoq..xpe2 tuhan bg 24 jam..ad lg ms nk buat (ayat org pemals)..

bila lagi shaya nk blk kmpung erk..msti la cuti bulan 3..tgk belum blk penang lg dh p k nk blk ganu..ap cite??? cm la ad emas permata kt cni hehhe..

walaupun asl shaya cm tempt jin bertendang, tp shaya bangga menjadi warga tempat ni..udara nyaman, jauh dari pencemaran, pagi2 msih ditemani kicau burung...ala2 cite dulu2..dulu shaya pun xtahu tempat ni wujud walaupun shaya anak jati terengganu..tapi kini shaya xmalu untuk memperkenalkan asal shaya..buat apa nk malu..dari mana kita sekalipun asal kita tetap sama..dari tanah kita datang dan dari tanah juga akan kita dikembalikan..semoga pengakhiran yang baik milik kita..amin..

pernah jugak shaya terfikir, nsib baik ayah bawak kami ke sini 14 thun lalu..ms tu shaya darjah 4 a.k.a 10 tahun..ayah kena tukar tempat kerja..waktu mula2 smpai shaya nangis..ap tidaknye tempat ni jauh dari tempat org..mn ad jabatan veterinar tengah2 bandar kan?? hehhe

bandar terdekat adalah dungun yang memakan masa perjalanan 20 minit paling cepat..lebih kurang sebulan shaya meratapi pemindahan shaya kesini..xde kwn nk main cm wktu kt taman dulu (marang)..kt sini bukak tingkap padang ragut terbetang luas..bukak pindu je bau harum hasil pencernaan lembu2 dapat dinikmati..shaya hanya mampu menarik nafas panjang waktu 2..aktiviti permainan shaya sewaktu kecil lumpuh seketika sehingga lah kami dapat jiran baru...kt sini shaya kenal kak ngah shazeera, kak cik shahida,iwan, ain , era, abg long, hazwan, zaimah n mereka yg sama2 mendiami daerah asing ni...

hikmah tuhan tidak kita ketahui serta merta...tahun berganti tahun, shaya dan keluarga masih di sini dan shaya makin selesa dengan suasana di sini..alah bisa tegal biasa..pemandanagn cantik ala2 new zealand, udara bersih xtercemar, tiada suara sumbang lumba haram yg mengganggu..pendek kata kt cini amat menenangkan jiwa..

pagi tadi lepas solat n mengaji, shaya bukak pintu luas2..shaya masih dapat menghidu bau yang sama dan mata shaya masih tertancap akan pemandangan yang sama..sebatang pohon besar ditengah2 padang ragut..Alhamdulillah..shaya memanjat kesyukuran kerana masih menikmati ini semua..dan perkara yang paling shaya rindukan smpai saat ini adalah mengail di kolam..sabarlah..saat itu akan tiba..

sesungguhnya tempat ini menemaniku hingga dewasa..tempat ini telah menjadi saksi jatuh bangun seorang anak kecil sehingga menjadi dewasa..tempat ini mengajar aku erti cita-cita dan cinta..aku matang selari dengan usia tempat..mungkin sekiranya shaya tidak berada di sini 14 tahun lalu, shaya bukan shaya yang anda kenal pada hari ini....

Thursday, February 18, 2010

cita-cita dolu2

asal tgk draft proposal action research mst ngantuk...tgk je ngantuk..tgk je ngantuk..ap la nk jdi ni...last skali dk merapu je kt laptop ni..

tdi bru ps tgk gambar zmn muda mudi..huhuhu teringat zaman2 dlu..time skolah..dulu kt skolah skrg pun kt skolah...dh rezeki shaya dk kt sekolah sepanjang hayat..tp panggilan je yg berubah..

sebut pasl cikgu ni..dulu dlm 20 list cita-cita shaya, cikgu ni xmsuk senarai..konon la dlu..hehheh shaya pernh ckp kt sorang kwn "klu aku jd cikgu mati sume budak kena marah"... ayat ganas zaman dolu2 time darah muda hahhah

dulu cita2 shaya simple je...
1. jurukamera
2. pelukis
3. melancong keliling dunia
4. ad kereta sendiri

hahhahah..mst xcaye kn..yelah kwn2 shaya ckp shaya melawak sbb tgk muka shaya cm bercita-cita tinggi..tu sume tipu daya..

dulu time sekolah shaya slalu berangan p melancong sorang2 bwk kete pastu amik gamba byk2..smpai tempat cntik lukis gamba heheh..penat tido..sampai skrg shaya simpan cita-cita ni..
sabar2..tahun depan akan tercapai cita2 tu hehehe..

lepas PMR dulu shaya nyaris2 nk msuk kelas seni..tp mendapat byk tentangan..pikir2 pny pkir shaya msuk jugak kelas sains yg membolehkan shaya menjadi guru sains kini hehhe

tapi apa yg terjadi memang ad hikmahnya..cita-cita subjektif..kita xleh gapainye sekelip mata dan ia akan tergapai secara perlahan-lahan..cuma masa yang menentukan..shaya gembira menjadi seorang pendidik namun tidak bermakna shaya melupakan cita-cita zaman kanak-kanak shaya tu hehhe

gamba kesayanganku :



sts puteri mahsuri



wani - dia pernah menyentuh hatiku

kawan shaya



ni slh seorang rkn seperjuangan shaya..die dpt sk alma jaya...bukan pe tdi bru pas chat ngan die ttg mslh2 yg kami hadapi...
ghupanye lebih kurang je erk kt sume sekolah...
pengalaman kwan sy..
teacher : what day is today?
pupils : i'm fine teacher..

hahhahah klu dh cm ni nk bt cm mn..shaya hanya mampu tergelak kerana terkenangkan hari yg membuatkan motivasi shaya jd negetif (skrg dh ok hehheh)..

nm lh budak2..klu cikgu dh drill bnd2 2 sejak awl lg yg 2 la depa duk ikut..sebb 2 org kt budak belajar dri org dewasa..so selaku yg lebih dewasa sila tunjukkan tauladan @ teladan yg lebih baik...

Wednesday, February 17, 2010

4D, 4A, 3T, 2D & 2A

ini semua sudah ditakdirkan..nk dijadikn cerita, shaya kne amik kelas sains untk thun 4D, 4A n 3T..kelas BI 2D n 2A..
tahap n jurang perbezaan kognitif yg berbeza...teringat shaya akan kt2 guru pembimbing BI shaya yang berbunyi..."Don't underestimate ur pupils"..so, shaya akn berusaha sedaya upaya shaya untk memberi ilmu walau dr kels mn sekalipun mereka..

pertama kali shaya menjejak kaki ke klas sains 4A (kelas terakhir)..21 mata memandang kearah shaya..cuak pun ad..tpi shaya tahu dri sinar mata mereka msih ad harapan n mereka begitu meminta perhatian..
shaya buang jauh2 rasa takut, shaya tarik nafas n kuatkan hati..sedikit berzikir utk mencari kekuatan dan sesi p&p dijalankan..alhamdulillah mereka msih berminat akan pembelajaran...hari berikutnya shaya tampal hasil kerja kumpulan mereka dibelakang kelas..ap lagi seronok bukan kepalang almaklumlah selama ni board kt belakang 2 kosong..bukan susah nk amik hati pelajar cuma perlu pandai amik hati...betulkah mcm 2??

pertama kali shaya melangkah ke kelas 4D (kelas top la konon)..semua mata trut memandang tp dihujung mt mereka ada curiga..mungkin shaya terlampau berperasangka terhdp merka..shaya mengajar seperti biasa..tiba2 pelajar A mengangkat tangan..

pelajar A : cikgu thurga xfaham bahasa melayu jadi cikgu kena ckp BI

shaya mengangguk dan meja thurga dan terus berkomunikasi dlm BI..selepas selesai shaya kembali menyelia aktiviti yg diberikan..kedengaran pelajar A bercakap2 dgn pelajar B

pelajar A : ingat kan cikgu xpandai BI..rupanya cikgu fasih ckp BI
pelajar B : ak pun ingat mcm 2..

menyirap darah shaya wktu tu..mknenye depa nk uji shaya la ni..xpe2 shaya pun tunjuk hebatla ap lg...start dri detik 2 shaya ckp kot org putih je..no translate2..siap ngan slang lg..tercengang2 depa..bru depa tau langit tinggi rendah..please don't try this hihihi.. nsib baik shaya cepat tersedar dari bengang 2..shaya cepat2 redakan kemarahan shaya n bt cm besa je..budak2 katakan....hehhehe

masuk plak kelas 3T (2nd last)..sume tgk shaya cm ad pameran bhn2 antik..muka cm kagum n teruja 2..shaya pun bt cm besa ja..kelas ni xbyk masalah..bdk2 dgr ckp tp cepat bosan..terpaksalah shaya kerja lebih msa tiap2 malam bt ABM yg menarik tuk depa..xpe la berkorban ckit xde masalah kan..

msuk plak aja BI 2A ( kelas last )..satu pengalamn yg shaya xkn lupe smpai akhir hanyat kot..

teacher : who want to sing a song?
2A : today is thursday..

tergamam shaya..terkejut ad nk gelak pun ad..klu kne observe ni mau fail..

xpelah..pelan2..nnti ok la hehhe

ni lah pengalaman shaya masuk kelas depa..2D belum msuk..tp berdasarkan pemerhatian ni adalah ideal classroom..cm mdm lye see nk la hehheh

xpe2 mn2 kls pun sm..bk kt cik rohana "sy nk dtg tgk kamu bukan murid kamu"..
so, shaya tanam azam nk bt btl2..bukn nk dpt praktikum cemerlang tapi atas dasar kemanusiaan n tanggunggjwab...

Jurnal Mingguan (1)

Jurnal Mingguan
Minggu 1 (1 Februari – 6 Februari 2010 )
SK Kebun Sireh, 14000 Bukit Mertajam

Sesi praktikum fasa 3 sudah mula terlaksana dari 1 Februari sehingga 30 April 2010. Pada minggu pertama ini, kami banyak didedahkan dengan pentadbiran sekolah, iklim sekolah serta aktiviti-aktiviti sekolah.
Pada hari pertama, kami telah diminta oleh pihak sekolah untuk memperkenalkan diri sewaktu perhimpunan bulanan. Ini tidak menjadi masalah kepada kami kerana cara ini dapat melatih keyakinan diri kami untuk berhadapan dengan murid-murid dan pihak sekolah.

Selain itu, perjumpaan dengan guru besar dan guru-guru penolong kanan juga telah banyak memberikan input berguna kepada kami bagi menyediakan diri kami untuk menjadi guju yang bervisi kelak. Tips-tips dan cadangan yang diberikan amat menarik dan dapat diparktikkan dalam bilik darjah.

Kami juga ditempatkan di bilik guru sekolah. Cara ini dapat menggalakkan kami untuk bergaul mesra dengan guru-guru di sekolah ini di samping dapat bertukar-tukar idea dan pengalaman untuk meningkatkan lagi mutu pengajaran dan pendekatan kami untuk digunakan dalam bilik darjah.

Tambahan pula, saya turut menghadiri perjumpaan pertama aktiviti ko-kurikulum sekolah. Saya telah berpeluang untuk menjadi guru penasihat bagi Tunas Kadet Remaja Sekolah (KRS) dan kelab bola baling perempuan. Pada hari tersebut saya berpeluang untuk mengendalikan sesi perlantikan ahli jawatankuasa bagi persatuan dan kelab. Ini dapat menjelaskan lagi gambaran awal saya tentang pengendalian persatuan dan kelab.
Setelah mendapat jadual pada hari Rabu iaitu bersamaan 3 Februari kami telah diberikan kebenaran untuk menjalankan sesi pengajaran dan pembelajaran (P&P) pada hari berikutnya.

Sepanjang minggu ini, saya dapati masalah P&P masih belum ketara. Ini kerana saya hanya membuat aktiviti yang ringan untuk membolehkan saya membuat penilain awal tentang tingkah laku, penerimaan dan pencapain murid-murid. Oleh itu saya masih belum mempunyai masalah yang sebenar dalam bilik darjah setakat ini.
Pada minggu hadapan saya akan memulakan sesi P&P saya secara keseluruhan dan berazam untuk melakukan yang terbaik.

rutin

sambil dk lyn lagu already gone by kelly clarkson ni shaya teringin plak nk menaip..
bercerita pasal sekolah..walaupun dlm mood ry ni teringt gk kt skolh..mau xnye nk siapkan lesson plan n abm lg..

baiklah..pada praktikum kali ini shaya dan ahli2 rumah yg lain iaitu mama intan, papa rendy, mama senyum n sengih & auntie liliey (bertukar dr sk alma jaya) telah ditempatkan ke SK Kebun Sireh..sekolah yg bgitu nyaman udaranya..dikelilingi kampung2 yg nyaman udaranya..

berikut merupakan rutin harian shaya setiap hari saban hari isnin hingga jumaat :

5.00 pg : bangun, persiapan diri, kekemasan alatan serta memohon pertolongan YA RABB
6.45 pg : sarapan yg biasanya air kosong @ susu ducth lady low fat sekotk, 2 keping rti @ pisang.. dan bertolak kesekolah
6.55 pg : melepasi steten petronas dan akan menempuhi jln yg pnuh sesak..bersama paduan empat roda biruku shaya terpaksa bersabar..sesungguhnya praktikum ini mengajar shaya bersabar..1 nilai murni sudah shaya ketemu
7.10 pg : kalau nasib shaya beik kami akan bertembung dgn keretapi.. tp xmengapa shaya masih ingat akan konsep sbr..kdg2 shaya layan lagu dlm keta sbb kebanyakan penumpang shaya tdo..almaklumlah malam2 jd brung antu..klu xtdo pun sume muka cm nk belasah org huhuhu
7.25 pg : klu nsib baik xjumpa pakcik bwk keta slow, kakak baru nk blaja keta, abang nk anta anak skolah, kami selamat smpai la..klu jumpa lori dok len kanan alamatnya pak guard pun dh tutup pintu baru shaya smpai...bt tebl muka dh la heheh kesimpulannya jarak 15 km memakan masa lebih kurang setengah jam...
7.40 pg : sesi pengajaran n pembelajrn bermula..segala sepak terajang dunia pendidikan shaya akn hadapi n pelajari kt cni..lama2 msk la 2 hehhe
1.30 ptg : pns enjin keta, loceng bunyi n say bye2 to all!! skali lg shaya bertarung dgn mesin2 yg bergerak..pns jgn ckp nsib baik ad teknologi aircond..besanya wktuni shaya n ahli2 rumah bt refleksi..ap2 yg xleh ckp kt blk gru time ni kmi akan luahkan..release tension hehhe
10 minit pas 2 sume off..skali lg tggl la shaya terkial2 mencari jln pulng...mujur ad hot teman ku hehhe
2.30 ptg : InsyaAllah kalau xde aral kmi smpai ke guarperahu22..mandi, solat, makan n aktiviti pencerahan minda...berehat seketika..
5.00 ptg :gosok2 mt, basuh muka, minum air n solat..baru nmpk dunia time ni..baru la bleh nk bt lwk bru ad org gelak time ni...hehhe pas cari makan, minum, settle kn maslh peribadi baru smbung bisness
9.30 mlm : siap2 kelengkapan ukt bt abm..laptop kt depan, printer kt kanan, buku RM kt kiri, stationaries n buku2 kt belakang..ok ready....go...

begitulah rutin shaya setiap ari secara tidak lengkapnya..ini untk ari normal..klu ari abnormal pun ad..yg 2 pyh ckit la..xtercapai akal..mungkin org akn tertnya2 "yeke?" 2 yg malas nk tulis 2 hehehhe...

panggilan keramat

blog ni dicipta xlain n xbukan utk mengabdikan setiap detik yg terjadi terutamanya time praktikum..kot2 la nnt ad yg terlupe terkadang manusia ni cepat terlupa..jd diharap blog ini mampu membantu shaya membuat refleksi bg nilai2 yg terapkan @ ap sahaja..

bila sebut pasl anak murid mula2 yg terbyg kt kepala shaya adalah mereka yg pertma memanggil shaya degn pggilan keramat "cikgu"..xlain n xbukan budk2 org asli yg xpernah hilg dr ingtan shaya ni..
first time depa pggil shaya "cikgu", tersirap darah ni..waktu 2 baru terfikir "aku btl2 dh jd cikgu!!!! dh jd cikgu ak skrg"..
mlm 2 lm jugk shaya termenung... xtau la berangan ke @ berfikir..tgk muka bdk2 kanyak 2...
perkara yang dk kt kepala
1. betul ke ak cikgu
2. lyk ke ak nk ajo org
3. mampu ke aku nk didik anak org

pikir2 pny p k last skali tertido..xdpt jwapan gak...pada budk2 org asli time kasih sebab dah sedarkan shaya..i think i give u a lot but u all give back more than that..thnx my litte students..

better late than never!!! btl sungguh pepatah ni..xsia2 sape yg dok cipta..dulu waktu prhtikum fasa 1 n 2 shaya xterasa sgt fungsi cikgu ni penting..yg shaya tau p skolh, bt lesson plan, bt bbm, n p koku..
bila lama2 shaya sedar ni sume telah ditakdirkan..Allah sudah mntakdirjan yang terbaik..
"nsib baik shaya msuk mktb" 2 lah perkataan yg dok dlm kepala shaya skrg...byk hikmahnya...

dah nk msuk lima thun shaya mengaji kt mktb..dulu shaya bosan gk tp skrg shaya dah rasa sonok..memng azam shaya thun ni nak habiskan 2010 dengn jynya..bila p k blik snggupkah aku..byk memori tercipta disni..dari itik depan libry xde sampai ad skrg dh xde blk..tgk bertapa lamnya shaya kt sini..

tp secara jujurnya byk yg shaya belajar kt sini..bukn kt bilk kuliah je tp ngan kwn2 yg bermcm2 kerenah n ngan semua benda hidup kt cni... ketahuilah shaya mula bangga menjadi warga institut ini dan shaya makin selesa dengan profesion ini..luv u all